EEN HOOGBEGAAFDE LEERLING, DE CACTUS IN JOUW GROEP

Of: Heb jij een florerende leerlingengroep?

Deze quote heb je vast wel eens gehoord of voorbij zien komen:

When a flower doesn’t bloom, you fix the environment, not the flower

Nu ga ik er vanuit dat je niet bent opgeleid tot bloemist of hovenier. Of dat je op de Pabo het vak “groei- en bloeiwetenschappen” hebt gevolgd. Maar wellicht geniet jij ook van een bloeiende bloem of een tuin vol kleurige bloeiers. En gaat jouw kennis net zo ver als die van mij: deze bloemen kunnen dit alleen in de juiste omgeving en met de juiste verzorging. Anders verwelken ze of komen ze niet eens tot bloei. Een gemiste kans om er optimaal van te kunnen genieten.

…Gaat er al een lampje branden?

BLOOM WHERE YOU ARE PLANTED. BAM. Ik gooi m er gelijk maar in. Want is dit niet wat we tegen onze leerlingen zeggen? Je zit in deze groep, je hebt deze stof door te werken en laat maar zien of je het beheerst of niet. Heb je goed gepresteerd, krijg je de beloning. Zo niet, dan krijg je wat extra aandacht (oefenstof) en … doorrrrr… GROEI, GROEI, GROEI! Of… in helaas ook veel gevallen van hoogbegaafde kinderen:… BLIJF WAAR JE BENT want de Pokon is op. Bloeien (lees: floreren) jouw leerlingen daar waar ze geplant zijn, in jouw lokaal? Of groeien (lees: presteren) ze alleen?

Ik krijg, tijdens het schrijven van dit artikel, het beeld van een cactus (én de titel van dit artikel ) op mijn netvlies wat betreft de hoogbegaafden onder de leerlingen. Weinig verzorging, zich staande houdend in weinig vruchtbare bodem… Bovendien, een bloeiende cactus komt maar sporadisch voor (maar is o zo mooi!). Mijn ogen prikken. Wie denkt dat de cactus helemaal zonder aandacht kan, heeft het mis. De cactus moet regelmatig verpot worden anders vergroeit deze of sterft af. Ik heb mij kort verdiept in de wetenschap der cactussen:

“Door de grote verscheidenheid aan cactussen is het erg lastig om precies aan te geven wat de juiste omstandigheden voor alle cactussen zijn. Elke cactus heeft zo zijn specifieke voorkeuren. Uiteraard zijn er wel degelijk een heleboel omstandigheden die voor de meeste cactussen hetzelfde of grotendeels vergelijkbaar zijn”.

AHA. Ik zie overeenkomsten. Je hoeft alleen maar het woord “cactussen” te veranderen in “hoogbegaafden”.

“Het juiste formaat pot is erg belangrijk voor een cactus. Een te kleine pot kan betekenen dat de wortels gaan verstikkken.De cactus zal dan weinig tot niet gaan groeien en uiteindelijk zal hij afsterven. Een te grote pot met veel aarde zal teveel water opnemen wat uiteindelijk zou kunnen leiden tot wortelrot. (bron: www.azarius.nl)”

DUS, ZORG VOOR EEN PASSENDE POT. Ook al is dit geen standaard pot of eenzelfde pot als andere hoogbegaafde leerlingen. Een te kleine zorgt voor onderdrukking, een te grote zorgt ervoor dat de wortels in slechte staat verkeren. Een passende pot zorgt voor groei en wie weet word je beloond met een prachtige bloem. Tenminste, wanneer je de juiste omstandigheden weet te creëren, afgestemd op de cactus zelf.

KORTOM: CREËER DE OMGEVING DIE NODIG IS OM TOT BLOEI TE KOMEN. M.a.w. adviseer niet bij voorbaat therapie. Ahum. Ooit een therapeut voor bloemen ontmoet of een cactuspsycholoog de hand geschud? Het suggereert dat het kind moet veranderen. Vraag jezelf af of en vooral waarom dat in jouw ogen het beste is. Het kind is zichzelf en kan er niets aan doen dat het intens leeft, dat het behoeftes heeft die de omgeving niet vervult, dat het anders is dan “de rest”. Dus nogmaals creëer de omstandigheden waarbij je leerlingen tot bloei komen. Laat ze groeien, bloeien, tot volle ontplooiing komen, kortom: LAAT ZE FLOREREN!

HERKEN JIJ OP TIJD DE SIGNALEN VAN UITDROGING EN VERWELKING? Zie jij wanneer jouw leerling te lang in hetzelfde water staat? Te weinig of teveel water krijgt? Ontluiken alle knoppen onder jouw liefdevolle verzorging? Of… heb je liever nepbloemen die ogenschijnlijk altijd bloeien en geen verzorging nodig hebben?

VUL DIE GIETER IN JE LOKAAL MET EMPATHIE. Pep de verwelkers op, blaas ze nieuw leven in als ze flets ogen. Wanneer ze zich niet zo lekker voelen, praat dan met ze en geef ze jouw aandacht. Geef aanvullende voeding, bestel nieuwe Pokon. REGELMATIG BIJMESTEN is een must. En geniet van jouw tuintje wanneer het in volle bloei staat.

BIED HOUVAST OM TE KLIMMEN. Geef de (be)geleiding zodat ze hun kop niet laten hangen. Ondersteun ze, wees de plantstok waar ze zich aan mogen vastklampen wanneer ze dreigen om te vallen.

Maar even los van of je het nu over een cactus, een plant of een snijbloem hebt. Terecht stond er onder mijn vorige artikelen enkele keren de opmerking dat “dit” voor alle kinderen of leerlingen geldt. Dat klopt. Dus bij deze: ook dit artikel is niet geschreven voor alléén hoogbegaafde leerlingen maar net zo goed voor hun even belangrijke klasgenoten. In september 2018 lanceerde Bloemenbureau Holland hun nieuwe bloemencampagne: “WE HEBBEN MEER BLOEMEN NODIG!”. Ik sluit me daarbij aan.

En voor alle leerkrachten die reeds groene vingers hebben getoond: jullie verdienen een bloemetje.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *